A F O L - z ang. Adult Fan Of Lego, określa osobę która, często po okresie tzw. Dark Age kiedy porzuca zabawki z dzieciństwa, wraca do klocków LEGO i zajmuje się nimi jako hobby.
środa, 13 czerwca 2007
8880 - zmagania z legendą

Ostatnio spojrzeliśmy w przyszłość serii Technic, teraz pora na rzut oka wstecz. Dokładnie 13 lat temu światło dzienne ujrzał zestaw o magicznym numerze 8880, należący do zapoczątkowanej jeszcze w latach 70-tych rodziny tzw. supercarów, czyli bardzo dużych i skomplikowanych modeli samochodów.

8880

Stylizowany na nowoczesny sportowy wóz, 8880 (nazwany przez Lego, nomen omen, Super Carem) szybko stał się legendą - a to za sprawą przede wszystkim układu jezdnego. Do dnia dzisiejszego jest to jedyny supercar którego wszystkie koła są jednocześnie amortyzowane, napędzane i skręcane, i jeden z dwóch zawierających unikalne, stworzone specjalnie na potrzeby danego zestawu elementy zawieszenia. Z innych cech warto wymienić 4-biegową skrzynię biegów w unikalnym układzie H, podnoszone światła, realistyczną atrapę silnika V8 czy otwierany bagażnik.

8880 zamyka również pewien rozdział w długiej historii supercarów - jest ostatnim modelem zbudowanym według "starej szkoły", czyli w oparciu o tradycyjne belki łączone zawiasami i pinami, i - w zgodnej opinii wielu AFOLi - jej szczytowym osiągnięciem. Jego formalny następca, zestaw 8448, jest już reprezentantem nowej techniki budowania, bazującej na liftarmach i panelach.

8448

A teraz - co dzieję się z legendami w świecie AFOLi? Czym mierzy się ich legendarność? Oczywiście - ilością przeróbek i modyfikacji jakich dokonują fani. Przyjrzyjmy się niektórym wariacjom 8880.

Japoński AFOL, kid1205, sprawdził jak 8880 prezentowałby się w czerwieni.

8880

Niejaki peteromaniak przekształcił 8880 w limuzynę o podnoszonych drzwiach.

8880

ErikLeppen pokazał światu 8880 jako łazika.

8880

Anglik znany jako FrostByteUK wyposażył 8880 w silnik pneumatyczny.

8880

Klasycznego tuningu dokonał rothw, zmieniając nieco kolorystykę 8880, światła, detale wyposażenia, a przede wszystkim silnik.

8880

Nieco dalej poszedł Technix, przerabiając maskę i silnik 8880, i wyposażając go w pneumatycznie podnoszone drzwi i bagażnik.

8880

Najdalej posunął się ErikLeppen, tworząc po wspomnianym łaziku 8880 w wersji "monster". Choć trudno to odgadnąć na pierwszy rzut oka, podstawą tego żółtego monstrum naprawdę był standardowy SuperCar.

8880

Model nie uszedł też uwadze braci Arvo, przerabiających całą serię supercarów na miniaturki.

8880

Na tym oczywiście nie koniec, bo większość posiadaczy 8880, z moją skromną osobą włącznie, czuje nieodparty pociąg do ulepszania zastosowanych w nim rozwiązań. Do najczęściej przerabianych elementów należą zawieszenie i skrzynia biegów, które doczekały się znacznie większej liczby fanowskich odmian niż jesteśmy w stanie pokazać.

Na koniec - jaką korzyść z takiej aktywności AFOLi odnosi przeciętny klient firmy Lego? Całkiem konkretną - wspomniany sukcesor Super Cara, zestaw 8448, został zaprojektowany jako swego rodzaju ukłon w stronę modyfikatorów. Nie tylko można zbudować go w kilku wariantach, z silnikiem z przodu lub z tyłu, w wersji z dachem lub bez, ale nawet wyposażono go w dodatkowe części ułatwiające montaż silniczka elektrycznego. W ten sposób otrzymaliśmy piękny przykład tego jak firma Lego obserwuje i bierze pod uwagę aktywność środowiska fanów.

Super Car doczekał się m.in. własnej reklamy telewizyjnej, do dziś nie mniej kultowej niż on sam:

Na forum LugPolu znajdziecie także obszerną recenzję 8880.

A jakie wariacje Super Cara znacie, lub zbudowaliście sami?

***

8880 - facing the legend

Let's take a look into the history of the Technic series. It's been 13 years since the release of the 8880 set, member of so-called supercars family which originates from the seventies and includes particularly large and complex models of cars.
Styled as a modern sport car, the 8880 (officially named a Super Car, by the way) has quickly became a legend - mainly for its suspension and drive train. Today it's still the only one supercar with full independent suspension, all wheels steering and all wheels drive; also one of two sets including unique, custom-made suspension parts. Among its other features we'll find a 4-speed unique H-system gearbox, openable headlights and trunk, as well as a realistic V8 engine model.

8880 also marks an end to a certain chapter in the long history of supercars - it's the last model built according to the "old school", that is, based on traditional beams with pins and hinges. Many, many AFOLs consider this set to be the top achievement of this building technique. The 8880's formal successor, 8448 Street Sensation, represents a new approach, where liftarms and panels are widely used.

Now - what happens with legends in the AFOLs' world? Obviously - they get modified and improved by their fans. You can see several selected variations of the original 8880 on the photos above.

Alternative versions of 8880 are not all of the fun - many owners, including me, feel bound to improve and upgrade certain solutions. Most popular are the suspension system and the gearbox: their modified versions appear in a number much greater than we're able to show you.

Eventually - what are the pros of the described AFOLs' activity for a regular Lego buyer? Well, there are quite considerable ones - the forementioned Super Car's successor, the 8448 set, has been designed as a sort of a tribute to the upgraders. Not only we can build many variants of it, with front or rear-placed engine, convertible or regular, but it even includes some extra parts meant to help to motorize it. That's an exquisite example of the Lego company watching and listening to the fans.

Take a look at the original 8880's TV ad - its just as much legendary as the set itself.

czwartek, 07 czerwca 2007
Najstarszy zamek

Model 375, tzw. Yellow Castle, to pierwszy w historii firmy Lego zestaw zamkowy. Pojawił się w sprzedaży w roku 1978 i tylko trochę przypominał późniejsze zamki które znamy z lat osiemdziesiątych. Po pierwsze, był żółty i taki trochę ubogi z uwagi na brak dostępnych w tym czasie specjalizowanych cześci i akcesoriów, po trzecie - nie było jeszcze wtedy figurek koni - wierzchowce rycerzy też zbudowane były z pojedyńczych klocków. Ale był pierwszy i dlatego jest obiektem kultu i żywą legendą.

Yellow Castle 375

375 z kolekcji Tani Baixinho


Zestaw do dziś inspiruje wielu konstruktorów i dzisiejszą notkę chciałem poświęcić właśnie kilku takim inspiracjom.

Jak wyglądałby 375, gdyby projektowano go dzisiaj? Na pewno nie byłby żółto-czerwony, tylko piaskowo-brązowy. Taką właśnie wersję zbudował jojo:

 

Tan 375

A jak wyglądałby 375 na biało? Ten wariant wypróbował AFOL o pseudonimie Preston.

White 375

Najlepsze na koniec. Paladin zbudował 375 wylącznie z przezroczystych klocków!

 

Crystal 375
* * *

375 , called Yellow Castle, is a very first castle set in LEGO history. Appeared in stores in 1978 and was a bit different than the later castles we remember from the 80s. First - it was yellow. Second - it was kinda plain, due to lack of castle pieces or accesories at that time. Third - there were no horse figures back then, so horses were build from regular bricks. But it was first and tast's why is a cult set and a living legend.

This set inspires many builders even in 2007. Today's post is about some of these inspirations.

How would the 375 look like it it was designed today? For sure, it would not be yelllow-red, but tan-brown. Jojo built exactly such version.

And how would it look in white? Preston tested this variant.

I saved the best at the end. Paladin built 375 with transparent pieces!

23:27, hippotam , Legendy
Link Komentarze (1) »
Kanały RSS
Szukaj

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.